29 באפר׳ 2016

אשטנגה יוגה - שמונת הענפים לאיחוד עם היקום - חלק 3

"פרטיהארה", האיבר החמישי, היכולת המופלאה לסגת ולנתק את עצמנו מכל גירוי חיצוני ולהכין את עצמנו לשלב ה"דהראנה", האיבר השישי, המביא לריכוז ותשומת לב באובייקט יחיד.

אחרי שהבראנו את יחסינו עם הסביבה (יאמה), תיאמנו עמדות ביחסים שלנו עם עצמנו (ניאמה), הרחבנו את המקום שלנו בתוך עצמנו והשקטנו תודעה בעזרת תרגול  אסאנות וטכניקות פראנאיאמה, מגיע האיבר החמישי, פרטיהארה.


פרטיהארה
הדרך בה אנו רואים את המציאות שלנו ובכלל, נקודת המבט שלנו על חיינו, מושפעת באופן ניכר, כמעט בלעדי, מהניסיון ה"חושי" שלנו, ממה שאנו רואים, מרגישים, שומעים, נוגעים, טועמים.  הצורך היומי המודרני בגירויים ובהתאמה לכך בסיפוק קבוע לאותם גירויים, מביא לתחושת חסר ו"לא מספיק" אינטנסיבית וכמעט יומיומית. סוג של חוסר שביעות רצון נצחית ותכנון "השלב הבא" ללא הפסקה.

המיינד שלנו, אותה הכרה לא שקטה, מכניס לקטגוריות באופן תדיר את כל המידע היומיומי שאנו קולטים על ידי החושים וכמובן על פי תפיסתנו (שהיא לא תמיד תואמת את המציאות..). מה שגורם לכך, שלעיתים קרובות, אנו נאחזים בתפיסות לפי אמונותינו מזיזים הצידה את כל מה שלא נחשב בעינינו ומתעלמים מכל מה ש"טבעי". מה שאומר שאנחנו יוצרים לעצמנו את המציאות שבה אנו חיים גם אם היא לא תמיד לטובתינו...

אז מה בעצם עושה אותו איבר חמישי?

פרטיהארה נותנת למיינד שלנו רגע מנוחה ומלמדת אותנו להיות חופשיים מאותן תפיסות ומהיצמדות לכל מה שקשור לחומר ולהשתוקקות. 
אם נקביל את המיינד לאגם, לצורך העניין, ואת חלוק הנחל הנזרק לתוכו כ"מחשבה", אפשר יהיה לראות כי כפי שחלוק הנחל יוצר גלים באותו אגם ובכך מעוות את ההשתקפות שלנו בתוכו, כך גם המחשבות שלנו יוצרות "גלים" במיינד ומעוותות את היכולת שלנו לראות את עצמנו ואת המציאות בצורה בהירה. העניין הוא שהפרעה קבועה של אותם גלים גורמת לנו להאמין שאותה השתקפות מעוותת היא מי שאנחנו באמת וכך גם אופן ההסתכלות שלנו על המציאות.

חמשת האיברים הראשונים מתוך השמונה מכינים אותנו לשלב המדיטציה.

דהראנה
האיבר השישי, והראשון מתוך 3 האיברים האחרונים, ממקד את תשומת הלב שלנו באובייקט יחיד ומגביר את רמת הריכוז על מנת לאפשר דהיינה (מדיטציה).
כשהמיינד שלנו, בסופו של דבר, "זז" מאותה חוויה של מחשבות אינסופיות ועובר לריכוז מלא, מתאפשרת נוכחות מלאה ברגע הזה, בהווה.
על ידי אימון של התרכזות באובייקט יחיד שיכול להיות מושג על ידי התרכזות בנשימה, ספירה, אמירת מנטרות, מבט תדיר בלהבה של נר או דמות, אנו מטהרים את המיינד מכל המחשבות.
מאחר ומרבית זמן החיים שלנו אנו עסוקים ב"לחיות" זכרונות או , לחילופין, בציפייה לעתיד לבוא, אנו נוכחים בחיינו רגעים מועטים בלבד ושלב הפרטיהארה הוא ארוך ומצריך התמדה ונחישות.

מקורות:
2100 Asanas- The complete yoga poses- Daniel Lacerda

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה