29 באפר׳ 2016

אשטנגה יוגה - שמונת הענפים לאיחוד עם היקום - חלק 1

הנתיב ל"הארה" שהיא חופש מוחלט בתוך עצמנו מורכב מ- 8 איברים, עפ"י האשטנגה יוגה. בשניים הראשונים , יאמה וניאמה העוסקים בהשגחה האתית שלנו כלפי הסביבה ובהשגחה הפרטית שלנו כלפי עצמנו, ניגע , על קצה המזלג, במאמר הבא.

אז ככה, אשטנגה יוגה מורכבת מ- 8 איברים/ענפים שדרך ביצועם אנו יכולים להתאחד עם היקום האוניברסלי, אם נקביל את זה ליהדות וקבלה, לצורך העניין, בכל אחד מאיתנו קיים חלק מאלוהים, ניצוץ אלוהי אחד קטן , איחוד של כל הניצוצות בעצם מהווה את הבורא.. אבל... יוגה כאמור אינה דת, ואם על פי היהדות (וגם שאר הדתות למיניהן) הנשמה היא אישית, עוברת גלגולים וצריכה להגיע לכאן לתיקונים מסוגים שונים ובמידה והיא "מצליחה" היא עולה "מדרגה" לכיוון הבורא, אה, ויש לה גם את "יום הדין" (מה שמייצר תחושת המשכיות, תקווה, משמעות קיומית אצל בני אדם) אז לפי הפילוסופיה היוגית, אין נשמה, אין יום הדין, אין גלגולים ואין המשכיות. ניתנת לנו הזכות לחיים פעם אחת, ובאותה זכות ניתנת לנו האפשרות להיוולד מחדש.. אותה "לידה" שנייה או מה שמכנים "הארה". ואותו ה"ניצוץ" הקיים בכל אחד מאיתנו, אותו עצמי עליון, הוא לא אישי אלא חלק מהיקום האוניברסלי. 

הנתיב לאותה "הארה" שהיא אותו חופש מוחלט בתוך עצמנו מתחיל ב YAMAS
או מה שנקרא "התבוננות אתית" או "השגחה אתית", האיבר הראשון מבין שמונת האיברים של אשטנגה יוגה המתייחס לאופן ההתנהלות שלנו כחלק מחברה וכלפי החברה עצמה, והוא מתחלק ל-5 תתי איברים:
  • Ahimsa – פעילות לא אלימה, אהבת עצמי ואהבת הזולת, עדינות ורכות, עשיית צדק, פעולה לא מתוך גאווה או פחד.
  • Satya – כנות, יושר לב, אמיתות.
  • Asteya – לא לגנוב או לעסוק במרמה, לא להחזיק ו"לנפנף" בעושר חומרי כשלאחר אין, להיות פשוט.
  • Bramacharya- מתינות ואיפוק בהכל, בגוף , בחשיבה, בדיבור.
  • Aprarigraha – לא להיות רכושניים, לא לאגור או לצבור חומר, להיות שבעי רצון.
  • ובאמת, מהי שביעות רצון?

לפי ה"יוגה ושיסטהא" של סוואמי ונקטסננדה, שביעות-רצון היא לוותר על כל תשוקה למה שלא הושג מעצמו, ולהיות מרוצה ממה שבא מעצמו, מבלי להיות עליז או מדוכדך מהם. 
זה בעצם ההבדל בין מה שאנו מקבלים לבין מה שאנחנו מתאמצים להשיג, וזה יכול להיות הכל, אהבה, תפקיד בעבודה, יחס, מכונית, הזדמנות או כל דבר אחר. אם נלך אחרי אותו קול פנימי כשההכרה שלנו שקטה ונפעל בהתאם, כל אותם דברים יגיעו בדיוק בנקודה שהם צריכים להגיע ואז זה גם יהיה נכון לנו, תעלה בנו תחושה של התרחבות וזרימה טבעית.

NIYAMAS
או מה שנקרא "התבוננות עצמית" או "השגחה עצמית" , האיבר השני מבין שמונת האיברים של אשטנגה יוגה המתייחס להשגחה הפרטית שלנו כלפי עצמנו, והוא מתחלק כמו האיבר הראשון, ל- 5 תתי איברים:
  • Saucha – ניקיון פנימי וחיצוני, ניקיון פנימי בהתייחס לשחרור עומסים רגשיים וניקיון חיצוני בהתייחס לגופנו וההבנה שזה ה"בית" שלנו כאן וכדאי שנשמור עליו (תזונה, פעילות גופנית, אסטטיקה), מחשבות ופעילויות חיוביות, נדיבות כלפי עצמנו.
  • Santosa – שביעות רצון מעצמנו והכרת תודה על מי שהננו, לא להרגיש לעולם חסרי מזל או בחוסר כלשהו בכלל, שלווה.
  • Tapas – טיהור אנרגתי, לזכור שכל חוויה המייצרת כאב היא הזדמנות לריפוי ולשחרור דברים שאינם משרתים אותנו יותר (חפצים, אנשים, סביבה וכו), קור רוח ושליטה.
  • Svadhyaya – למידה עצמית תוך התבוננות פנימית בשילוב עם עשייה גופנית והידע הקיים בכל אחד מאיתנו.
  • Isvara Pranidhana – נאמנות ליקום, לאותה נוכחות חזקה שקיימת בכל ואשר כולנו חלק ממנה, לראות אותה בכל דבר קיים כאילו היא אנחנו.


לסיכום, 
2 האיברים הראשונים בדרך ל"הארה" עפ"י האשטנגה יוגה,עוסקים ב"מערכת היחסים" של אדם עם עצמו (אלוהים..) ועם המקום (סביבה וחברה..)

במאמר הבא נעסוק ב- 2 האיברים הבאים :
Asanas – תנוחות פיזיות .
Pranayama – התבוננות אישית בנשימה תוך שימוש בטכניקות נשימה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה